Martin Iversen ApS

ŠKODA fejrer 125 års-jubilæum med store besparelser på Celebration-modeller

I år er det 125 år siden, at ŠKODA blev grundlagt. Det fejrer ŠKODA med særlige Celebration-modeller af FABIA, SCALA og OCTAVIA med besparelser på op til 50.000 kr.

Når man i dag griber om rattet i en ŠKODA, er det pudsigt at tænke på, at det hele startede med et styr! Boghandleren Václav Klement og smeden Václav Laurin var begge begejstrede for datidens nye trend, cyklen, så i 1895 startede de reparation af cykler og senere en produktion af cykler i Mladá Boleslav, der den dag i dag er hovedsæde for ŠKODA.

Salget gik godt, så Laurin og Klement begyndte at interessere sig for motorcykler. Deres første prototype kom i 1899 og var dybest set bare en cykel, som havde en motor monteret foran styret ligesom på en Velosolex. Den trak på forhjulet, og gassen skulle betjenes på motoren, så den var en halvfarlig sag at køre. Men Laurin og Klement fik hurtigt styr på både konstruktion og teknik, og blev berømte i både ind- og udland for deres motorcykler, som de vandt flere motorløb med, og som de nåede at producere cirka 4.000 af gennem årene.

FABIA Celebration 1.0 MPI 60 hk – ŠKODAs billigste model med masser af udstyr, for eksempel:

  • Klimaanlæg
  • Fartpilot
  • Parkeringssensor bag
  • Opvarmede forsæder

Celebration-pris fra 129.000 kr. som Hatcback og 139.000 kr. som Combi. Besparelse op til 25.000 kr.

Første bil kom i 1905

Det var ikke kun de to hjul, som havde Laurin og Klements interesse. De havde længe været tiltrukket af automobiler, som biler hed dengang, og selvom de endnu ikke havde en model på markedet, var firmanavnet i 1900 ‘Laurin og Klement – fabrikation af cykler, motorcykler og automobiler, Mladá Boleslav’. Deres første bil kom på markedet i slutningen af 1905, hvor L&K Voiturette Type A til gengæld blev en succes med det samme.

De følgende år kom der flere nye bilmodeller fra Laurin og Klement, og de deltog fortsat flittigt i europæiske motorløb, fordi det var en måde at demonstrere bilernes kvalitet. Sideløbende med bilproduktionen blev der også udviklet lastbiler, flymotorer og motorplove, og da 1. Verdenskrig brød ud i 1914, indgik man en aftale med regeringen om at producere diverse militærkøretøjer.

Laurin & Klement blev til ŠKODA

Hvis Laurin & Klement havde klaret sig godt under krigen, gik det stik modsat efter krigen. Derfor valgte Laurin & Klement i 1925 at indgå et fornuftsægteskab med industrigiganten ŠKODA-koncernen, der havde oprettet en bildivision kort før 1. Verdenskrig. Nu begyndte produktionen af biler under ŠKODA-navnet, selvom Laurin & Klement-navnet forblev på kølerne en tid efter fusionen. Der blev nu etableret samlebåndsproduktion efter samme principper, som vi kender dem i dag, hvilket i 1930 kunne producere 85 biler i døgnet med treholdsskift.

SCALA Celebration 1.6 TDI DSG 115 HK – ŠKODAs nye mellemklassebil med DSG-automatgear og meget andet udstyr, for eksempel:

  • Animeret blinklys bag
  • Klimaanlæg
  • Vejbaneassistent
  • Fartpilot
  • DAB+

Celebration-pris fra 214.795 kr. Besparelse op til 31.000 kr.

Betaling i pølseskind

Produktionsfaciliteterne var på plads, men ŠKODA manglede stadig den billige bil til den brede befolkning. Den kom med ŠKODA 420 Popular i 1934, der blev ŠKODAs ‘folkevogn’. Den vejede kun 650 kg, klarede 14,3 km/l ved 80 km/t. og var billig. A°ret efter kom den første ŠKODA Rapid, og eksporten steg, selvom den ikke altid var helt ukompliceret. For eksempel kunne eksporten af Popular til Polen ikke afregnes i hård valuta, så løsningen var at få betaling i pølseskind, som så blev videreeksporteret til Belgien, hvorfra man fik kniplinger retur, som kunne sælges, så ŠKODA fik kontanter.

2. Verdenskrig kom, og den var hård ved ŠKODA. Tjekkiet blev besat, og nazisterne satte sig på ŠKODAs produktionsfaciliteter, som begyndte at levere diverse materiel til Hitlers krigsmaskine – blandt andet flyvinger til Messerschmitt-kampflyene. Som ‘tak for hjælpen’ sluttede Luftwaffe af med at bombe ŠKODA-fabrikken i Mladá Boleslav 9. maj 1945 – efter at kapitulationen var underskrevet – så store dele af fabrikken nedbrændte.

ŠKODA gik fra asken til ilden, for fabrikken var dårligt blevet genopbygget, før kommunisterne, som havde befriet landet, begyndte at øve indflydelse. I efteråret 1948 blev fabrikken nationaliseret af det hjemland, der atter hed Tjekkoslovakiet.

Trods planøkonomiske udfordringer som for eksempel mangel på dæk fortsatte ŠKODA med at producere gode biler de følgende årtier, der blandt andet bød på den første OCTAVIA i 1959.

OCTAVIA Combi Celebration 2.0 TDI 150HK DSG– ŠKODAs populære familiebil med stærk motor, DSG-automatgear og lækkert udstyr, for eksempel:

  • Klimaanlæg
  • Dynamisk Fartpilot
  • 16” Alufælge
  • Parkeringssensor bag
  • Multifunktionslæderrat
  • Apple carplay

Celebration-pris fra 264.995 kr. Besparelse op til 50.000 kr.

Ny OCTAVIA satte standarden

Ligeledes blev ŠKODA 1000 MB et hit, da den kom i 1964 med et selvbærende karrosseri og hækmotor. Men motoren bagi kom også til at indvarsle et par årtier, hvor ŠKODA trods et samarbejde med den italienske bildesigner Giugiaro degenererede som bilmærke, fordi det kommunistiske styre drænede ŠKODA for ressourcer, samtidig med at biler i Vesten var i en rivende udvikling.

Det skulle da også° blive et vestligt bilmærke, som kom til at genoprette ŠKODAs stolte traditioner som bilmærke. I foråret 1991 – cirka halvandet år efter murens fald – blev ŠKODA en del af Volkswagen. Første nye model under tyske vinger var FELICIA, men det blev den nye generation af OCTAVIA, som kom i 1996, der satte standarden for de rummelige familiebiler af høj kvalitet, som ŠKODA har produceret lige siden.

I dag er OCTAVIA ŠKODAs mest solgte model med mere end 6,5 mio. styk, ligesom modelprogrammet også består af FABIA, SCALA og SUPERB samt SUV’erne KAMIQ, KAROQ og KODIAQ. Derudover får ŠKODAs første plug-in-hybridbil, SUPERB iV, danmarkspremiere om et par måneder, ligesom en ny generation af OCTAVIA kommer til Danmark til sommer. I første omgang med konventionelle brændstofmotorer og som mild-hybridbil. Senere på året følger plug-in-hybridbilerne OCTAVIA iV og OCTAVIA RS iV og elbilen ENYAQ, der er ŠKODAs første elbil på den særlige MEB-platform til elbiler.

Vidste du, at ...

  • Den første ŠKODA i Danmark blev købt af en landsretssagfører Nielsen direkte fra Laurin & Klement i 1911.
  • ŠKODAs logo med en pil med vinger, som kom i 1926, er inspireret af en indianers fjerpragt og en pil.
  • ŠKODA har produceret mere end 20 millioner biler gennem tiden.
  • Der kører 157.800 ŠKODA på de danske veje.

Kilder til ŠKODAs historie: ‘Historien bag Škoda Automobilová’, Škoda Glamsbjerg Museum, bind 1 og 2, oversat og redigeret af Carsten Andersen samt ŠKODA Storyboard.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk