Martin Iversen ApS

ŠKODA går et trin op med den nye SCALA

SCALA er ŠKODAs nye hatchback i mellemklassen. Den kommer med næste generation af ŠKODAs design, nye assistentsystemer, mere sikkerhed og rummelighed som en større bil. ŠKODA SCALA forventes at få danmarkspremiere inden sommerferien næste år.

Navnet på ŠKODAs helt nye model i mellemklassen er SCALA. Navnet kommer fra det latinske ord ‘scala’, der betyder trappe eller stige, og symboliserer det trin op, som ŠKODA nu tager blandt mellemklassebilerne med både design, plads, udstyr, opkobling, sikkerhed og køreegenskaber.

Design: nyt design og ŠKODA på bagklappen

ŠKODAs nye designsprog havde verdenspremiere på Paris Motorshow i form af konceptbilen VISION RS. Det er karakteriseret af dynamiske linjer både ude og inde og er mere sportsligt og emotionelt end hidtil. SCALA bliver den første produktionsklare bil, som får det nye design, ligesom den også bliver den første ŠKODA på det europæiske marked, hvor ŠKODA står skrevet med blokbogstaver på bagklappen. Derudover byder bagenden på endnu en visuel nyhed: SCALA bliver den første ŠKODA, som kan fås med dynamiske LED-blinklys.

Rummelighed: plads som i en OCTAVIA

SCALA bliver den første ŠKODA, som bliver bygget på Volkswagen-gruppens A0 MQB-platform, og den giver de bedste forudsætninger for sportslige køreegenskaber og masser af plads. Selvom SCALA er en forholdsvis kompakt bil, som er 4.362 mm lang, 1.793 mm bred og 1.471 mm høj, er den særdeles rummelig. Det skyldes bl.a. akselstanden på hele 2.649 mm. Til sammenligning har OCTAVIA en akselafstand på 2.686 mm. Det giver bl.a. 73 mm knæplads, (OCTAVIA har også 73 mm), 1.425 mm fra dør til dør på bagsædet (1.449 mm i OCTAVIA) og 982 mm fra sæde til loft på bagsædet (980 mm i OCTAVIA). Derudover har SCALA et bagagerum på 467 liter og 1.410 liter, når bagsædet bliver fældet frem.

Udstyr: digitalt cockpit og elektrisk anhængertræk

SCALA vil bl.a. kunne fås med et digitalt cockpit, hvor man selv vælger, hvad instrumentpanelet skal vise. Med sine 10,25” er skærmen den største i klassen, og den kan arbejde sammen med infotainmentsystemets skærm på op til 9,2”. Andre nyheder er muligheden for et elektrisk anhængertræk, der frigøres med et tryk på en knap i bagagerummet, og en elektrisk bagklap, som kan åbnes med en fodbevægelse under bagkofangeren. SCALA stiller selvfølgelig også med ŠKODAs smarte Simply Clever-løsinger som f.eks. en isskraber i bagklappen og en holder til paraplyen.

Opkobling: altid online med indbygget sim-kort

Takket være en ny generation af ŠKODA Connects onlinetjenester vil man f.eks. have mulighed for at låse og låse SCALA op ved hjælp af smartphonen, og man kan opdatere infotainmentanlæggets software og kort online uden at skulle besøge en forhandler. SCALA er den første ŠKODA-model, som altid er online, fordi den har indbygget eSIM. Det understøtter desuden automatisk nødopkald.

Sikkerhed: vejbaneassistent og Side Assist

ŠKODA SCALA har som standard både frontassistent og vejbaneassistent, hvilket er en forudsætning for, at Euro NCAP kan tildele de maksimale 5 stjerner. SCALA kan samtidigt også fås med nyheden Side Assist, som er en videreudvikling af Blind Spot Detect. Hvor Blind Spot Detect er i stand til at opdage og advare mod køretøjer op til 20 meter bag bilen, har Side Assist en rækkevidde på hele 70 meter. Af andet sikkerhedsudstyr kan nævnes, at ŠKODAs nye hatchback også fås med fuld LED-lygter både for og bag.

Motorer: fire motorer og Sport Chassis Preset

Motorerne til SCALA er alle den nyeste generation, som er både stærke og økonomiske. Den mindste motor er en 1.0 TSI 95 hk med en femtrins manuel gearkasse, og derefter følger en 1.0 TSI 115 hk med en sekstrins manuel gearkasse eller et syvtrins DSG-automatgear. Den stærkeste benzinmotor er 1.5 TSI 150 hk, som ligeledes fås med enten en sekstrins manuel gearkasse eller et syvtrins DSG-automatgear. Derudover er den en dieselmotor i form af 1.6 TDI 115 hk. Alle motorer lever op til Euro 6d-TEMP-standarden for emissioner. Det er endnu ikke fastlagt, hvilke motorer SCALA introduceres med i Danmark.

SCALA er født med masser af køredynamik, men køreglæden kan blive endnu større med det nye Sport Chassis Preset. Det sænker undervognen med 15 mm, ligesom det giver mulighed for at vælge en sportsindstilling i Driving Mode Select, som ændrer støddæmperenes opsætning, så køreegenskaberne bliver endnu mere sportslige.

ŠKODA SCALA forventes at få danmarkspremiere inden sommerferien næste år.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk